Filmy instruktażowe, porady, dokumenty do pobrania
Instalując gonty GAF i co najmniej 5 systemowych akcesoriów automatycznie uzyskujesz:
Przed rozpoczęciem układania gontu należy zadbać o prawidłowe wykonanie wszystkich obróbek blacharskich. Niektóre obróbki powinny być zamontowane jeszcze przed ułożeniem papy podkładowej – np. pas nadrynnowy. Jeżeli nie zachowamy prawidłowego układu warstw, pod niektóre obróbki może zacząć wpływać woda.
Nie należy także zapominać o oknach połaciowych. Jeśli w dachu mają być takie okna, musimy zwrócić uwagę na rodzaj kołnierza uszczelniającego, który jest elementem niezbędnym do prawidłowego zamontowania takiej stolarki. Producenci okien oferują swoje wyroby z kołnierzami uszczelniającymi dostosowanymi do różnego rodzaju pokryć, warto więc poinformować sprzedawcę, że stolarka będzie montowana na dachu krytym gontem.
Prawidłowa eksploatacja dachu nie będzie także możliwa bez jego prawidłowej wentylacji. Aby umożliwić cyrkulację powietrza i usuwanie wilgoci z poddasza, dach powinien mieć wlotowe i wylotowe szczeliny wentylacyjne. Wymianę powietrza umożliwią wywietrzniki połaciowe oraz montowane na szczycie dachu – kalenicowe. Jeszcze przed ułożeniem gontów w poszyciu należy wyciąć otwory na wywietrzniki połaciowe, wywietrznik kalenicowy montuje się nad szczeliną w kalenicy. Szczelinę tą uzyskuje się przez niedobicie do samego wierzchołka dachu desek lub płyt tworzących poszycie o około 3-5 cm z każdej strony.
Po zamontowaniu obróbek blacharskich, wywietrzników i akcesoriów można przystąpić do układania gontów. Można je montować już w temperaturze powyżej 10°C, jednak idealna temperatura to 20-25°C. Gonty do poszycia układa się od dolnej krawędzi połaci w kierunku kalenicy. Przybija się je poszycia ocynkowanymi gwoździami papowymi, z wyjątkiem miejsc, które wymagają absolutnej szczelności, jak np. kosze (załamania połaci dachowej, którymi spływa woda).
Kosz możemy wykonać tradycyjną obróbką blacharską, lub za pomocą samych gontów, które zachodząc na siebie tworzą szczelne koryto kosza. Właśnie w tym miejscu rezygnujemy z gwoździ i dachówki przytwierdzamy klejem bitumicznym.